štvrtok 16. júla 2015

Stephen King - Svedectvo (... apokalypsa podľa Kinga...)

Ahojte :-)

Tak som sa konečne prelúskala ďalšou kingovkou, ktorá svojim rozsahom (1053 strán) bola obsiahla aj na majstra hororu. Strašidelná kniha sa v tomto prípade však nekonala, Stephen King nám v  románe predstavil svoju víziu katastrofy, ktorá zničí väčšinu ľudskej populácie. A jasnačka, že nejakí tí ľudia prežijú. A samozrejmá vec, že aj v tomto prípade sa vytvorí skupina ľudí, ktorí budú putovať...niekam... V čom je teda Svedectvo iné ako ostatné postapokalypsy, s ktorými sa v poslednom čase akoby vrece roztrhlo? A ako sa kniha páčila mne?
Zaujímavosťou je, že Svedetcvo po prvýkrát vyšlo už v roku 1979 ako Kingova štvrtá kniha. Vtedy ešte  na spisovateľskom nebi neznamenal skoro nič, a preto musel román radikálne skrátiť. Časom sa však značka "Stephen King" stala tak populárnou (ako napísala jedna blogerka - niektorí ľudia by od neho s radosťou čítali aj nákupný zoznam) až v roku 1990 vyšlo neskrátené a kompletné vydanie, ktoré som čítala aj ja.

Katastrofa má v Svedectve podobu superchrípky, vyvynutej v amerických laboratóriach. Raz sa ale tieto hókusy-pókusy vymknú kontrole a choroba s 99%tnou nákazlivosťou a úmrtnosťou sa začne šíriť závratnou rýchlosťou. Sú ale ľudia, ktorým sa vyhla. Z nejakého dôvodu sú voči nej imúnni. A práve títo jedinci sa budú snažiť znova vybudovať ľudskú spoločnosť. Avšak to nebude vôbec ľahké...

Ako prvú vec dávam do pozornosti - toto rozhodne nie je žiadna young adultka, kde majú hlavní hrdinovia 17 rokov a okrem záchrany sveta riešia milostné trojuholníky. Svedectvo je dielo plné dospelých ľudí, ktoré komplexne mapuje obdobie od vypuknutia nákazy, cez jej šírenie, až po vybudovanie novej ľudskej spoločnosti. Ak vás odrádza rozsah (kniha naozaj nie je vhodná do dámskej kabelky) nezúfajte. Áno v dnešnej dobe by vydavateľstvá zo Svedectva spravili určite trilógiu, ale King je kamoš a navyše v čase vydania trilógie neboli ešte také populárne ako sú dnes, takže máte príbeh v jednej knihe a nemusíte čakať na pokračovania.

Samozrejme, že keď katastrofický román napíše spisovateľ ako je Stephen King, vloží doň niečo "svoje". Pridanú hodnotu. V prípade Svedectva je troška fantasy a scifi. A vec tak starú ako ľudstvo samo - boj dobra a zla. Prežívším ľuďom sa totiž začnú snívať sny. O dobrej matke Abigail, a o zlom Temnom Mužovi. Je len na nich na čiu stranu sa v novom svete pridajú...

King opäť raz dokazuje, v čom je majster. Vo vytváraní atmosféry a postáv. Hlavných hrdinov tu je veľa, takže určite si medzi nimi nájdete svojho obľúbenca, či človeka, ktorého by ste najradšej prefackali. Treba povedať, že hrdinovia vo Svedectve nie sú jednoznačne čierno-bieli. Každý z nich má svoje muchy, všetci zažijú situácie, pri ktorých si poviete, že možno by ste na ich mieste konali inak, avšak práve to im pridáva na uveriteľnosti a reálnosti. Pri niektorých opisoch Temného Muža som mi behal mráz po chrbte a bála som sa ho viac, než svojho času zabijáckeho klauna z To. Takže áno - King si opäť raz zaslúži potlesk pre svoje postavy. Keď som obrátila poslednú stránku, bolo mi ľúto, že príbeh končí. Pri  kingovkách mám vždy pocit, že postavy sú moji kamoši, a po prečítaní sa mi s nimi ťažko lúči...

Veľa čitateľov delí knihu na dve polovice. Prvú (dobrú) a druhú (zlú). Áno druhá polovica diela bola menej akčná (chrípka už pozabíjala väčšinu ľudí a tí čo prežili si hľadaú miesto v novom svete). Ja som to však ako vždy zhltla Kingovi aj s navijakom, takže som sa pri druhej polovici knihy bavila rovnako ako pri prvej. Najviac opäť uchválili jeho "odstavcové spoilery" - tak to aspoň nazývam ja :-) Napriek nim však autor dokázal na niekoľkých miestach dej zvrátiť tak, ako som to nečakala.


Aby som ale stále len nechválila - nepáčili sa mi dve veci. Prvou bol koniec. Čakala som niečo veľkolepejšie, dlhšie, zložitejšie... Knihe podľa mňa veľmi neprospel fakt, že vyvrcholenie prichádza v predposlednej kapitole. Posledná kapitola sa tak stáva už len povinnou jazdou, aby ste si dotvorili celkový obraz o tom, ako "to" vlastne skončilo. Druhá vec - nemohla som sa ubrániť pocitu, že v situáciach, kedy išlo o život, mali postavy o dosť viac šťastia, než bolo pre mňa uveriteľné. Zasiahla akási "vyššia moc", ktorá ich v poslednej chvíli zachránila. Raz za čas neuškodí aj takého niečo, avšak tu sa mi zdalo, že je toho až príliš.

Svedectvo nie je kniha pre každého. Hoci sa jej dej rozbieha od prvých stránok (to je u Kinga skôr výnimka), zo začiatku tu je množstvo postáv, dejových línií na čítanie sa budete musieť sústrediť na nejakom pokojnom mieste. Je tu množstvo náboženských odkazov, v druhej polovici aj veľa politiky, veľa násilia, sprostých slov, krvi, a smrti. Na príbehu je cítiť silná inšpirácia Kinga Pánom prsteňov.(vraj - povedalí tí čo Pána prsteňov čítali). Myslím si však, že po knihe by ste mali siahnuť v prípade, že máte úchylku na hrubé bichle, na Stephena Kinga, alebo na katastrofické romány. Ja spĺňam všetky tri podmienky :-D


8 komentárov:

  1. Knihu jsem necetla, ale Kinga miluji a vypada kniha skvele. Tak snad casem sezenu :)
    Beauty of pink / Knižní regál

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Myslim ze ked ho milujes nie je co riesit :-) Odporucam ;-)

      Odstrániť
  2. Petro, super recenze! :) Ta zápletka zní jako naprosté klišé, ale to by nebyl King, aby z toho neudělal i tak něco výjimečného. Za to ho zbožňuji! Pořád se teď trochu "probouzím" z oblouznění Osvícením, takže jsem na té správné vlně :D Miluji jeho psychologii postav! I když tohle už je na mě asi až moc tlusté dílo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dakujem velmi pekne, ja mam na Kinga slabost tiez ale to si si uz urcite vsimla :-)))) Uz si docitala? Idem chytro mrknut tvoju recenziu ;-)

      Odstrániť
  3. Postapokalyptický svet je obľúbený u môjho priateľa takže som sa stretla už s inými katastrofálnymi románmi. Tvoja recenzia ma zaujala dokonca tak, že som si to pripísala na zoznam vyhliadnutých kníh pretože podľa tvojich slov vyzerá naozaj dobre! Skvelá a pútavá recenzia. :)
    Charlotte.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Já patřím mezi ty, co by četli i jeho nákupní seznam :D Ale tahle kniha se mi líbila, postapokalyptické prostředí mě baví a na řešení kingových knih už jsem si zvykla, vždycky je v tom něco duchovnějšího.. i když ten konec mě nejdřív taky zarazil. Ale rozhodně tuhle knihu řadím mezi ty lepší od něj.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to sme na tom potom rovnako, tesim sa ze som nasla dalsieho kingoholika :-)

      Odstrániť