utorok 24. marca 2015

Pierre Boulle - Planéta opíc

Ahojteee :-)


Po dlhom čase som opäť raz dostala chuť na dobrý sci-fi román. Tak som si povedala - prečo nesiahnuť rovno po tejto vedecko-fantastickej klasike?

Dej sa odohráva ďaleko v budúcnosti, v čase, kedy pre ľudstvo nie je nemožné cestovať vesmírom, ďaleko za hranice našej galaxie. A práve takáto jedna výprava sa trojici kozmonautov stane osudnou. Pristanú na neznámej planéte, ktorá na prvý (dokonca aj druhý či tretí) pohľad vyzerá ako naša Zem. Ba čo viac - objavia tu skupinku ľudí. Tí síce nerozprávajú, a vyzerajú, že sú trocha mimo, ale sú to ľudské tvory. Pravda o planéte Soror, ktorú naši kozmonauti už čoskoro odhalia je desivá. Ľudia tu sú v úlohe divokej zveri a v úlohu pánov tvorstva zastávajú inteligentné opice.


Keď sa povie Planéta opíc, v prvom rade si spomeniem (ako väčšina) na výborný film s Charltonom Hestonom. A jeho pokračovania. A na nový film s Jamesom Francom... Hoci som všetky "opičie" filmy videla prinajmenšom desaťkrát, až donedávna som netušila, že sú nakrútené podľa knihy. Poviete si - keďže podľa nej natočili toľko filmov (myslím, že dohromady ich je cca 13), tá kniha musí byť riadna bichla? Ale kdeže. Nemá ani 200 strán. No napriek jej nie príliš veľkému rozsahu vás dokáže zaujať a šokovať a jej rozuzlenie vám bude v hlave znieť ešte poriadne dlho po jej dočítaní a odložení späť do knižnice.

Ako prvé musím spomenúť, že kniha je v porovnaní s filmom oveľa menej akčná. Avšak napriek tomu by som ju nenazvala nudnou ale rozvláčnou. Naopak. "Novelový" rozsah jej veľmi svedčí. Viete, čo by sa stalo, keby autor túto knihu nenapíše v 60tych rokoch ale dnes? Tipujem že by, samozrejme v rámci dnešného trendu, mala aspoň 500 strán a prinajmenšom dve pokračovania. A tým by sa taký dokonalý motív, aký nepochybne Planéta opíc má, celkom zabil. Takže by z toho vzniklo niečo ako Silo, ktoré sa pre mňa stalo synonymom premrhaného potenciálu knihy za účelom natiahnuť umelo dej aspoň na toooooooľkotooooooomiliooooooonov strán.

Tým, že v knihe je oveľa menej akcie než vo filmoch a snaží sa nám skôr podať obraz o opičej spoločnosti, dostáva toto dielko aj iný než vedecko-fantastický rozmer. Poznáte Orwellovu Zvieraciu farmu? V niektorých kapitolách mi ju Planéta opíc pripomínala. Pasáže ako opice maľujú obrazy alebo opice - makléry na "wall street" sú výbornou paródiou  a výsmechom našej spoločnosti. 

A záver... Ach ten záver. Áno, ak ste videli film, až taká pecka to pre vás nebude, ale predsa... Pokiaľ sa rozhodnete do tejto knihy pustiť, pripravte sa na to, že práve záver spôsobí to, že si budete zvíhať sánky zo zeme :-)

Jednu výtku by som ku knihe predsalen mala. Aj keď to je skôr môj osobný problém, než problém autora. Nie som veľký fanúšik kníh písaných v podobe denníka. Veď ktorý normálny človek, by si písal denník románovou formou? Chápem, že v knihe to má svoj význam, ale ja som voči tomuto štýlu písania kníh stále tak trocha skeptická.

Ak ste fanúšikom cestovania naprieč vesmírom, vedecko-fantastickej literatúry, alebo si len radi odpočiniete pri nie príliš rozsiahlej oddychovke určite po tejto knihe siahnite! Platnéta opíc je dielo, ktoré rozhodne stojí za vašu pozornosť a prečítanie. Verte mi, že kniha vám nezaberie viac než pár hodín. V rámci súčasného boomu rôznych postapokalyptických, dystopických, katastrofických a podobne ladených kníh už patrí medzi klasiku. Nie je to totiž klasické sci-fi plné strojov, robotov, iných mašín či mimozemšťanov. Jedná sa práve o tú žánrovku, po ktorej dočítaní si pomyslíte: A čo ak naozaj...?

Majte krásny týždeň :-*

2 komentáre:

  1. Planetu opic bych si možná mohla přečíst. Nejsem veliký sci-fi fanda, ale klasiky jako Den trifidů (je to vůbec sci-fi?) nebo Setkání s Rámou můžu.
    Teď mám v nějaké nedohledné době v plánu Enderovu hru, tak třeba pak přijde čas i na Planetu opic. Jsem z těch, co neviděli film, tudíž bych se mohla těšit na překvapivý konec. ;)

    Myslím, že se ti tahle recenze fakt povedla - obsahovala spoustu zajímavých názorů a moc pěkně se četla. =)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dakujem velmi pekne za mily komentar :-) A ak budes mat moznost urcite Planetu opic vyskusaj, je to take scifi aj pre nescifi fanusikov :-) akurat sa nenechaj odradi prvymi cca 5timi stranami kde sa popisuje ako funguje vesmirna plachetnica, ked sa dostanes dalej uz to bude ok :-D

      Odstrániť