utorok 2. decembra 2014

Mario Puzo - Posledný don (... radosti a starosti poslednej mafiánskej rodiny...)




"Nikdy nezapoměl, že za největšího nepřítele je třeba pokládat stát, jenž se neřídí žádným zákonem a v nemž panuje bepráví. Proto tolik miloval Ameriku. Brzy se seznámil se základním principem americké justice, ktorý praví, že je lepší pustit na svobodu sto viníků než nespravedlivě potrestat jediného nevinného."


Moji najdrahší knihomoli!

Pri čítaní tejto knihy ma postihla čitateľská schizofrézia. Mávate ju aj vy? Spočiatku som krútila hlavou, že to nemá hlavu ani pätu. Neskôr ma Puzo tak nasral, že som myslela, že ju ani nedočítam. Potom prišla fáza, že som ju nemohla odložiť a dočítala som ju s presvedčením, že to bola jedna z najlepších kníh, aké som kedy čítala. Ale poďme si moje pocity rozobrať pekne postupne.

Román zachytáva približne 40-50 ročné obdobie posledného mafiánskeho klanu - rodiny Clericuziovcov, ktorí si nedávno "vybavili účty" s poslednou rivalskou rodinou. Pre svoje vnúčatá chce ale don Domenico - hlava klanu - zriadiť celkom nový život. Nepoznačený hriechmi starej mafie. Zo svojho sídla na Long Islande ťahá clericuziovský rod za nitky aj vo vzdialenom Las Vegas. A to prostredníctvom Crossa de Lenu - svojej predĺženej ruky. Ten preberá po svojom predchodcovi správu hotela a kasína Xanadu. Miesta, kde sa dá legálne prísť k veľkých prachom. A samozrejme, že sa tu stretávajú "samí lepší" :-) A nakoniec tu máme ešte lesk a slávu Los Angeles. Svet filmových hviezd, bujarých večierkov a sexu za "benefity". Mladá herečka Athena má hlavu v smútku. Práve nakrúca film, ktorý ju má vystreliť medzi hviezdy najviezdnejšie, ale je nútená prácu na ňom prerušiť, pretože sa na scéne objavil jej bývalý psychopatický manžel. Aké tajomstvo Athena ukrýva? Dokáže ísť spočiatku nevinný a neskazený Cross v šľapajach svojho otca a prevziať úlohu bruglioneho pre západné pobrežie? A ako sa Clericuziovci vyrovnajú s čiernymi ovcami vo svojich vlastných radoch?

Puzo na 442 stranách rozpráva vskutku zaujímavý a napínavý príbeh. Zamotaný, s poprepletanými dejovými líniami a skokmi v čase. Ak po ňom siahnete, musíte sa pripraviť, že prvých 100 strán bude len akýmsi úvodom do deja. Autor ide skutočne hlboko do histórie. V niektorých pasážach sa mi zdalo, že dokonca zachádza "hlbšie" ako treba. V úvode sa zoznámime s hlavnými postavami (nebojte sa nie je ich tam 500, aj keď vám to zo začiatku môže tak pripadať :-)), zistíme, kto je koho bratranec, strýko, dlžník, a aké majú postavy medzi sebou vzťahy. Puzo zároveň ku všetkým dôležitým postavám pridáva ich životný príbeh. Takže ak pri čítaní nebudete mať v tom všetkom hokej doteraz, tak sa pripravte - teraz to príde :-D Na niekoho by tieto pasáže pôsobili nudne ale autor vie čo robí. Aby sme pochopili konanie postáv neskôr, musíme vedieť, čím všetkým si prešli, a prečo sú také aké sú. Hlavní hrdinovia sú postavy plastické  a prudko uveriteľné. Niektorých by ste vystískali a iným by ste zase najradšej objednali u Clericuziovcov "birmování" alebo "svaté přijímaní" :-D

Veľmi príťažlivé je tiež zasadenie príbehu do miest Los Angeles a Las Vegas. Z každej strany sa na vás jedinečná atmosféra týchto miest bude priam hrnúť. Zaraz sa ocitnete v hoteli Xanadu a budete mať pocit, že naozaj počujete a vnímate všetok len lesk a cveng veľkého kasína, priamo vôkol seba. A keď sa vám prostredie tejto "mekky" všetkých hazardných hráčov zunuje, Puzo vás vezme do Los Angeles, priamo do sídla spoločnosti Loddstone, ktorá vyrába tie najväčšie filmové hity. Prostredníctvom knihy Posledný don nadvihnete pozlátku filmového sveta a nakuknete, čo všetko sa pod ňou skrýva.

Ale aby som len nechválila, mám dve výčitky. Prvou je postava dona Domenica. Na to, že je mafiánsky boss (síce na dôchodku ale stále je) bol príliš mäkký. Hlavne vo vzťahu ku svojmu vnukovi Dantemu (inak výborne napísanej postave), ktorý je čierna ovca rodiny. Nevyspytateľný hajzlík, trpiaci oidipovským komplexom ochotný zradiť rodinu a porušiť pravidlá omerty. Druhou výčitkou je sladučká romantická časť príbehu, v ktorej ako jeden z aktérov figuruje Cross. Ten nielenže jedná na vlastnú päsť, bez odobrenia akcie rodinou, ale navyše sa zaľúbi do ženskej asi dve sekundy od zoznámenia. Takto by to podľa mňa v mafiánskom románe chodiť nemalo ale ako sa hovorí - proti gustu žiadny dišputát :-D

Posledný don rozhodne nie je kniha, ktorá je pohodové "dvojdňové" čítanie. Číta sa ťažšie, no ak ste priaznivcami dobrých mafiánskych románov, určite sa vám oplatí po nej siahnuť :-)

2 komentáre:

  1. Na mafiánskych románoch ma vždy odradzovalo to, že mi spravia v hlave galimatiáš postáv :) A vidím, že ani tu by to nebolo inak.

    A čo máš proti instantnej láske do dvoch sekúnd? Musíš čítať viac YA, zvykla by si si HAHA :))

    Ja som nečítala ani Kmotra, mám sa červenať? :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Do kuta a hanbit sa! Potom chod do kniznice a bez Kmotra sa stade ani nevracaj :-D

      Odstrániť