utorok 29. júla 2014

Môj pohľad na fenomén severských krimi

Ahojte všetci knihofily a knihomoli :-)

Nikdy som nemala rada detektívky. Fakt. Pamätám si, že ešte ako decko, resp. mladší puberťák som mamče zobrala z police nejaký román od Agathy Christie, prečítala som ho, povedala som si že fajn, vrátila som ho naspäť a odvtedy som krimi a detektívky neriešila. Skrátka povedané - tento žáner ma nenadchol. (Keďže poznám veľa fanúšikov Agathy, týmto ich prosím o odpustenie ;-))

Všetko sa zmenilo pred pár rokmi. Ako všetci knihomoli, aj ja som zaregistrovala vo svojom okolí veľké haló okolo ságy Millenium, od voľákeho - vtedy mne ešte neznámeho - Stiega Larssona. Keďže som sa knihám s nálepkami "bestseller" úmyselne vyhýbala, prešla som v obchodoch popri týchto nich bez povšimnutia a bez náznaku akéhokoľvek záujmu. Potom som však u môjho priateľa v polici našla knihu s názvom Muži, čo nenávidia ženy. To, že je to prvá časť trilógie Millenium som vtedy ešte nevedela. Hneď ma chytila panika, čo za knihy to číta, kam na takéto propagandy chodí a podobné veci :-D A keďže do výplaty bolo ďaleko, nové knižočky som nemala začo kupovať, schytila som Mužov, čo nenávidia ženy, šupla do kabelky a keď som prišla domov, začala som čítať. Poviem vám - to bola jazda! Poznáte to keď musíte čítať celú noc, ráno hneď po zobudení, na záchode, vo vlaku, v autobuse? Ja som si dokonca knihu skrývala v robote pod papiere na stole, a čítala som vždy keď som bola sama v kancelárii. Veď aspoň jednu stránočku :-) Prvú časť som zhltla ako nič, ďalšie dve detto. Poviem vám úprimne - prečítala som v živote toho už dosť, ale Millenium patrilo medzi to najlepšie čo mojimi rukami prešlo.

V ten rok pred Vianocami, bol môjmu vyhýbaniu sa bestsellerom koniec. Nakoľko som hľadala niečo podobné, ako diela Stiega Larssona, nemohla som si nevšimnúť, že vychádza kniha, ktorá mala podľa recenzií s Milleniom veľa spoločného - tak som si objednala svoju prvú nesbovku - Snehuliaka. Aké bolo moje prekvapenie, keď som zistila, že až tak veľa toho spoločného nemajú :-D Nesbov štýl je drsnejší, vraždy krvavejšie, násilníci brutálnejší a hlavná postava - Harry Hole je skrátka len jeden a vy si ho musíte zamilovať aj s jeho excesmi, alkoholizmom, drogovou závislosťou a psycho-prepínačkami. Snehuliak "padol" asi behom dvoch dni :-D

A potom sa to už kopilo - postupne som si nakúpila snáď všetky knihy od Nesba (okrem detských :-)), na ďalšíkrát som v rádiu vyhrala román Skočný príliv od manželov Borjlindovcov - ten vám môžem s kľudným svedomím odporučiť tiež. Keďže som ale ako nová závisláčka mala stále málo skúsila som aj Camilu Lackberg a Larsa Keplera :-) Ak máte strach, že všetky severské detektívky sú "na jedno kopyto" mýlite sa. Jo Nesbo píše drsné romány, ocitneme sa s ním v policajnom prostredí, spoznáme rôzne vyšetrovacie metódy a postupy. Prirovnala by som ho ku knihám Dominika Dána - takže pokiaľ ste jeho fanúšikmi Nesbo sa vám bude páčiť tiež. Camila Lackberg píše jemnejšie, žensky - prirovnávajú ju práve ku Agate Christie. Vraždy sa narozdiel od Nesbových kníh neodohrávajú v hlavnom meste, ale v malom prístavnom mestečku vo Švédsku. Knihu s detektívom Joonom Linom - teda knihu od Keplerovcov som zatiaľ prečítala len jednu, ale tento vyšetrovateľ mi tiež padol do oka, takže určite si nejakú knihu s ním ešte niekedy prečítam :-)

A čo vy a severské krimi? Akí sú vaši obľúbení autori? Ak máte nejake typy šup s nimi do komentov... :-)

Petinka

2 komentáre:

  1. Hezký článek :) Já mám ráda Agathu Christie, vyrostla jsem na ní a díky ní začala číst detektivky vůbec. Severské mám také ráda, zatím jsem četla jen pár od Nesboho (bo jak se to píše), Millenium to bylo skvělé a pak jednotlivé kousky. Líbil se mi Temný muž od Unni Lindellové a třeba Dívka se sněhem ve vlasech :) Od Läckberg jsem četla jen Vražda s vůní mandlí a to byla nuda :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dakujem :-) Inak toho Temneho muza ani Divku so snehom vo vlasoch nepoznam, urcite sa po nich pozriem ;-)

    OdpovedaťOdstrániť