piatok 8. augusta 2014

Khaled Hosseini - Tisíc žiarivých sĺnk


Moji najdrahší knihofily a knihomoli :-) V tejto rubrike by som vám rada popredstavovala knižky, ktoré sa mi z nejakého dôvodu zaryli pod kožu a do srdca. Vždy keď píšem recenziu, púšťam sa do jej prípravy čo najskôr po prečítaní knihy, dokiaľ ju mám ešte v čerstvej pamäti - celý príbeh, a moje pocity z neho. O srdcovkách však dokážem písať aj roky a mesiace po prečítaní lebo... sú to srdcovky, veď chápete :-)


Ako prvú do tejto rubriky som vybrala knižočku od afgánskeho spisovateľa Khaleda Hosseiniho Tísíc žiarivých sĺnk. Autorovi na Slovensku vyšli celkovo tri diela, všetky som prečítala, určite ich odporúčam, ale táto bola predsa len niečím výnimočná.

Určite sa ku vám, behom vášho knihomoľského života, dostala aspoň jedno dielko popisujúce život v moslimských krajinách. Väčšinou sa jedná o skutočné príbehy, kde moslimské ženy rozprávajú o svojich útrapách v týchto pre nás exotických krajinách, kde je im v mene náboženstva ubližované, potom sa nejakými šťastnými zhodami okolností dostanú do Európy alebo Ameriky, kde o tom napíšu knihu ktorá vyvolá senzáciu. Samozrejme aj ja som pár týchto diel prečítala. Vždy som si len pokrútila hlavou, pokrčila ramenami a na chvíľu sa rozosmutnila, ako je v dnešnej dobe toto možné. Potom som vzala inú knihu, ponorila sa do ďalšieho príbehu a na nešťastné moslimské ženy a ich pohnuté osudy som zabudla.

Hosseini je však majster slova a rozprávania príbehov. V "slnkách" rozpráva nádherný, dojemný a silný príbeh dvoch afgánskych žien rozdielnych nielen vekom, ale aj sociálnym postavením, ktorých osudy sa pretnú v okamihu vypuknutia vojny. Je to nádherná kniha o sile priateľstva, lásky a veľkej obety. Autor naplno využíva svoj rozprávačský talent, postavy sú plastické a nádherne vykreslené. Ďalším plusom je, že knihu môžeme brať aj ako akúsi kroniku afgánskej histórie za posledných 30 rokov. Sprevádza nás obdobím sovietskej invázie, vojny mudžahelínov až po nástup Talibanu. Okrem kníh a milióna ďalších veci :-) je mojou záľubou aj politika, takže takýto výklad histórie a premenu režimov hodnotím pozitívne.

Kto by si však z môjho opisu vyvodil záver, že sa jedná o nejaký prvoplánový doják alebo gýčovinu, je na omyle. Áno ja som po prečítaní plakala ako malý pes. Priznávam. To sa mi pri knihách nestáva. Avšak dojáky nie sú moja šálka kávy, takže na mňa by takáto kniha nezapôsobila. 

Takže kamoškovia ak si chcete prečítať krásny príbeh a dozvedieť sa niečo o živote v Afganistane, hor sa do knižníc po Tisíc žiarivých sĺnk. Rozhodne nebudete ľutovať. :-)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára