pondelok 25. augusta 2014

Robert Galbraith - Volanie Kukučky

Moji najdrahší knihomoli!

Nikdy som nečítala Harryho Pottera. Ani tú knihu po ňom a dokonca som nevidela ani žiadny z filmov. Ku knihe Volanie Kukučky som preto pristupovala s čistým štítom a bez veľkých očakávaní.

Prvý dojem z obálky bol veľmi príjemný. Je krásna a vydarená. Mierne sklamanie ma ale čakalo len čo som knihu otvorila. Aaaaaa tie malé písmenká sú pre nás, ktorým sa nočné čítanie podpísalo na kvalite zraku veľká patália. Dej odsýpa pomaly. Veľmi pomaly. Neviem ako vy, ale ja si dobrú detektívku predstavujem ako knihu plnú nečakaných zvratov, a ktorá bude taká napínavá, že ju nebudem môcť odložiť. Kukučku som odkladala bez výčitiek svedomia. Veľakrát. Prvá polovica knihy sa neskutočne vliekla. V druhej polovici sa dej trocha rozbehol, tempo bolo svižnejšie a celkovo sa mi čítalo lepšie. Vrah a pointa ma prekvapili, síce som veľmi nechápala, ako ho detektív odhalil (podľa mňa mal viac šťastia ako rozumu) ale ok. Najviac mi však vadilo, že vodítka k vyriešeniu vraždy neboli odkrývané postupne, ako v iných detektívkach, ale v podstate celá pointa bola čitateľovi vysvetlená až na konci na pár stranách. Celý čas som  mala pocit, že autorka ma nedokáže dostatočne vtiahnuť do deja, knihu som chcela asi v polovici odložiť nedočítanú, ale vydržala som... Čo ma však najviac iritovalo - bolo mi úplne jedno, kto slečnu modelku zavraždil - a ako napísala jedna blogerka - "keby som tam tak sotím tú kravu z balkóna sama".
Hlavná postava súkromného detektíva Strikea bola vykreslená super - teda okrem jeho výzoru... Doteraz neviem ako vyzeral, akurát viem, že bol veľký a chlpatý, čo nám autorka pripomínala na cca každej desiatej strane.(Ak mi niečo uniklo dajte mi vedieť do komentov :-)) Škoda, že nedostala väčší priestor jeho asistentka, čo bola podľa mňa postava s veľkým potenciálom. Snáď v ďalších častiach. Veď ako som sa dočítala - Volanie Kukučky má byť prvou časťou detektívnych príbehov s Cormoranom Strikeom. Z vedľajších postáv ma neoslnila a neobľúbila som si žiadnu. Najnesympatickejšia mi bola Lula Lundry - bohužial. V prvej polovici knihy ju popisovali ako zhýralú, rozmaznanú, prefetovanú, precitlivenú a zhýčkanú modelku, od druhej polovice už bola úžasná, dobrosrdečná, rodinne založená, a neúnavne hľadajúca svojich skutočných príbuzných. 

Veľmi sa mi však páčila atmosféra príbehu vnesená do Londýna. Volanie Kukučky je jednou z mála kníh, kde mi nevadili siahodlhé opisy mesta, jeho uličiek a budov. Naopak tieto opisy boli úžasné, a priam som z nic cítila londýnsku atmosféru :-)

Pokiaľ máte radi detektívky plné nečakaných zvratov, vyšetrovacích postupov a zimomriavok prechádzajúcich po vašom chrbte, "kukučka" vás nenadchne. Ak ste však priaznivci klasickej detektívky alebo inšpektora Colomba (miestami mi kniha pripomínala práve tento seriál) choďte kľudne do nej. Ja sa radím do prvej kategórie, čiže knihu posuniem ďalej a zostanem verná severskému krimi. Majte krásny deň :-)

2 komentáre:

  1. Pekná recenzia! :) Mám podobný názor ako ty, že sa kniha vliekla a za veľa nestála. A tiež som nepochopila ako na vraha prišiel a pôvodne som si myslela, že či som divná keď to nechápem, ale ako teraz vidím nie som sama :D takže pravdepodobne to bude asi autorkou :)
    Fakt si nečítala Harryho Pottera? :D To treba napraviť ^_^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem :-) veru nečitala, ale už ma toľko ľudí na HP nahováralo, že som sa rozhodla, až budem mať trocha voľného času, že si ho teda prečítam... kedy to ale bude netušim :-D veď kníh je tak veľa a deň má tak málo hodín...

      Odstrániť